Dashboard | +Follow
LEEYANA
Mimpi Mainan Tidur ?
31 Januari 2013 • 1:38 PTG • 4 MY SUNSHINE BERBICARA


Pernah bermimpi ? atototo mesti lah pernah kan even baby pun bermimpi jgk . Tadi masa aku tengok WHI wanita hari esok LOL diaorg berbincang pasal mimpi . Actually aku pernah lah mimpi yang agak pelik then pernah jugak tanya Ustazah aku . Erkk ! tiba tiba rindukan ustazah pulak wuaa . Ustazah aku pernah pesan kat aku kalo bermimpi biar lah kita sahaja yang tahu apa yang kita mimpi tak perlu cerita atau berkongsi dengan orang lain . Pernah jugak aku baca buku tafsiran mimpi untuk nak tafsir apa yang aku mimpikan tapi takdea lah aku percaya 100% dengan tafsiran tue sebab bukan semua mimpi boleh ditafsir . 

Ustaz kat WHI tadi kata mimpi ini boleh datang daripada Allah swt atau syaitan . Kalau bila lepas kita bermimpi tue ceria jea means mimpi tue datang daripada Allah swt lah .

Dalam sebuah hadis pun ada meriwayatkan :
"Apabila seseorang darimu melihat mimpi yang menggembirakannya maka hendaklah ia mengucapkan Alhamdulillah dan ceritakannya kepada orang yang lain, dan sebaliknya apabila ia melihat mimpi yang menduka citakannya, maka mimpi itu adalah dari syaitan, kerana itu hendaklah ia mengucapkan Isti'azah dan jangan ceritakannya kepada orang lain kerana mimpi itu tidak mendatangkan mudarat kepada nya." (H.R al-Bukhari Dari Abi Sa'id)
Hasil aku mengoogle sebelum buat entry nie aku terjumpa adab selepas kita bermimpi buruk disunatkan melakukan perkara-perkara ini  :

  1. Membaca ta'awwuz ( A'uuzubillahi minasysyaitoonir roojim )
  2. Meludah kesebelah kiri kita sebanyak 3 kali
  3. Mengubah cara tidur ke sebelah yang lain 
  4. Bangun solat 2 rakaat ( jika termampu )


Haha ! mesti semua orang pernah rasa macam gambar kat atas tuh . Aku selalu merasa kot bila tengah mimpi tue punya lah rasa heaven sungguh ! Tapi bila dah bangun tidor apah pun tak henggat ! atoto wospp emo pulokk 

kayy lah ~! Tata =)


The Lady
Bonjour Earthling!


Assalammualaikum.
Hello,I'm Lulu Leeyana.Welcome to my blog.Do Follow Do Read.Lapchuu♥




Tagboard
No Violent Word Please!



Traffic Feed
Thanks Visit My Blog ♥



Sweet Memory


Credits..
The Awesome People Behind the Scene


Skin by : Illi Shuhada
Template Basecode : Najmi Supian
Header : Illi Shuhada
Linkies code : WANA